Boek review: 'de tuin als lusthof en slagveld'

Het wordt mooi weer en dat betekent dat we weer vele uren door zullen brengen in onze tuin. Pak deze zomer eens een goed boek over tuinieren. Tuinieren roept over het algemeen allerlei vragen op. In tuinboeken lees je wel wát je moet doen om je planten tevreden te houden maar niet waaróm het zo moet.

+ moodboard

De tuin als lusthof en slagveld

Een aanrader is het boek van Gerda Bosman en Corlijn de Groot. Met hulp van wetenschappers en door zelf experimenten uit te voeren beantwoorden ze allerlei vragen. Na het lezen van dit boek zal je nooit meer met dezelfde ogen naar je tuin kijken.Je zult ontdekken dat het daar buiten geen lieflijk paradijs is. Het is een slagveld waar planten en dieren elkaar bestrijden, maar waar soms ook onverwachte bondgenoten ontstaan.

'Eindelijk een tuinboek dat op de lachspieren werkt …'
-
Dagblad Trouw

+ moodboard

Gerda en Corlijn laten zien wat tuinieren in werkelijkheid is: het hacken van de natuur. Hun territorium is daar waar de natuur zijn gang gaat en de mens haar meent te moeten manipuleren: de tuin, de akker, de vensterbank, de koelkast, het park en de hortus. Ze schrijven over het seksleven van de slak, tellende appelbomen, vleesetende planten, invasieve exoten en de wonderbaarlijke wederopstanding van supermarktsla.

+ moodboard

Een inkijkje in het boek

Het boek weet te verrassen met speelse schrijfstijl en en humoristisch teksten. Een passage uit het boek:

"De methodes van bloemen om bestuivers te verleiden gaan soms wel heel ver. Neem de onschuldig ogende tongorchidee, die als bordeel functioneert voor een bepaalde soort sluipwesp (Lissopimpla excelsa). De bloemen ruiken en zien er uit als een aantrekkelijk sluipwespenvrouwtje. De mannetjes hebben misschien niet eens door dat hun liefdedspartner geen echt vrouwtje is maar een bloem. En blijkbaar is seks met een bloem zo slecht nog niet want ze ejaculeren zelfs op de bloem. Dat moet voor de echte vrouwtjessluipwespen toch wel frustrerend zijn? Dat valt mee, denkt onderzoekster Anne Gaskett. Want als het mannetje geen tijd voor het vrouwtje heeft omdat hij te druk is met paren met bloemen, dan kan zij zich nog steeds voortplanten zonder hem. Maagdelijk wel te verstaan. Ongeslachtelijke voortplanting bij wespen heeft wel een beperking: het levert alleen mannelijk nageslacht op. Die nieuwe generatie mannetjes doet het vervolgens weer met orchideeënbloemen in plaats van met vrouwtjes. Zo manipuleert de tongorchidee het seksleven van sluipwespen en creëert zo voor zichzelf een gunstig mannetjesoverschot.”

Over de auteurs

Gerda Bosman is wetenschapsjournalist bij de NTR. Corlijn de Groot werkt als wetenschapsjournalist, onder anderevoor de publieke omroep. Samen bestieren Corlijn en Gerda De Groene Vinger , het digitale platform dat zich ook richt op mensen met slechts één groene vinger.

+ moodboard
Meer informatie over het boek vind je hier: 'de tuin als lusthof en slagveld'

Bekijk meer blogs »